we rijden noordwaarts naar

bryce canyon

5 mei

we hebben een rit van 370km voor de boeg!

vanavond zullen we in bryce canyon overnachten

Verder heb ik niet speciaal iets gepland vandaag, dus kunnen we rustig rijden en regelmatig stoppen. Al na enkele kilometers besluiten we van de grote weg af te rijden en binnenbaantjes te nemen. We willen namelijk zoveel mogelijk van het landschap zien. Dit bleek echter niet zo’n goed idee. We zaten midden in de woestijn en hier waren gewoon geen binnenbaantjes, enkel een aantal grote wegen. De GPS stuurde ons telkens terug naar dezelfde grote baan en na een uur doelloos rondrijden hebben we eraan toegegeven. Intussen waren we ook al even gestopt om wat cornflakes te eten. Gelukkig werd een half uurtje later het landschap al een pak mooier en had je niet meer het gevoel op een grote of drukke baan te rijden. We hebben zelfs nog sneeuw gezien onderweg!

een amerikaans dorpje recht uit een film

cedar city

Dit dorp is net uit een film geknipt: een brede straat met mooie stoep. Daarnaast perfect onderhouden tuintjes met al even perfect onderhouden huizen en hier en daar de Amerikaanse vlag.

Hier wilden we eerst lunchen, maar uiteindelijk zijn we gewoon hotdogs gaan halen in de supermarkt. Dit hebben we nog vaak gedaan de komende weken. We zochten dan telkens een gezellig plekje om te picknicken. Zoals hier aan het water, naast Red Canyon.

tip

huur een fiets en verken zo red canyon

wanneer je vanuit cedar city naar bryce canyon rijdt, passeer je eerst het prachtige red canyon; langsheen dit stukje natuur liggen fantastische fietspaden

ons motel

bryce view lodge

Hier hebben we twee overnachtigen  geboekt, namelijk 5 en 6 mei 2011, in een standaard kamer. Van dit hotel waren we erg tevreden! De bediening was vriendelijk, het uitchecken gemakkelijk (gewoon je sleutel in de brievenbus duwen), de kamer proper en rustig. Wij hebben hier alleszins heel goed en met veel plezier geslapen.

Hotelgegevens

105 E Center Street Bryce Canyon City, UT 84764, USA Tel: 435-834-5180

Bryce View Lodge ligt in dezelfde straat als de ingang van het nationaal park. Gemakkelijker kan niet, vooral omdat we gepland hebben zonsondergang én zonsopgang te zien vanuit het park. Dit belooft dus een korte overnachting te worden!

koop een ‘National Park entrance Pass’

Voor slechts 80 dollar ben je gesteld! De pas is erg handig als je van plan bent om meerdere parken te bezoeken. Je komt dan goedkoper uit dan wanneer je telkens losse tickets koopt. Bovendien ben je ook sneller geneigd om een onbekend park dat je passeert onderweg te bezichtigen. De pas is één jaar geldig voor het voertuig waarmee je rondrijdt en de inzittenden. Je naam staat er wel op en je moet ook telkens je identiteitskaart of rijbewijs tonen ter verificatie.

zonsondergang

zonsopgang

6 mei

Onze lodge ligt op slechts een kilometer afstand van de ingang van het nationaal park. We kunnen dus onze wekker op tijd zetten en op vijf minuten in het park zijn om zonsopgang mee te maken. Het was wel heel erg koud zo ‘s morgens!

Daarna gaan we terug naar onze kamer om ons verder op te frissen en om weer opgewarmd te geraken. Als de diner aan de overkant zijn deuren opent, besluiten we daar te ontbijten. Dit moet het slechtst betalende ontbijt geweest zijn van heel onze reis! De smaak viel nog mee, maar de prijs voor een zo één croissant was wel erg hoog. Waarschijnlijk komt dit doordat we vrij afgelegen zaten en er ook (bijna) geen winkels of andere diners in de buurt waren.

op verkenning in dit prachtige nationale park

bryce canyon

Gisteren hebben we in het bezoekerscentrum reeds een film over dit park gezien toen we onze toegangskaartjes gingen kopen. Verder zijn we al twee keer kort in het park geweest om te genieten van zonsondergang en zonsopgang. Nu is het tijd om de rest van het park te verkennen.

Voor ons heeft dit park het meeste herinneringen nagelaten van heel onze reis. Het heeft een erg diepe indruk op ons gemaakt.

De mooie rode rotsen, het mysterieuze van de bossen en de dieptes tussen de rotsen… We hebben ook een wandeling van een uur gemaakt waarbij we afdaalden tussen de rotswanden. Dit was zeer zeker de moeite waard!

tip

zet je auto aan de kant en neem de bus!

De dag ervoor hadden we in het Visitor Center al een kaart gekregen van het park. Hierop zijn mooie uitkijkpunten en wandelingen aangeduid. De uitkijkpunten kun je meestal met de auto bereiken. Bij de wandelingen staat telkens bij hoe zwaar ze zijn, zodat je er eentje kan uitzoeken die je bevalt.

Je kunt in het hoogseizoen ook de gratis bus nemen die de hele dag door het park rijdt. Ze stopt aan alle uitkijkpunten

Nog enkele tips:

• – Draag comfortabele schoenen en kleren.
  • – Neem een hoofddeksel mee.
  • – Bescherm je huid met zonnecrème.
  • – Drink veel water (neem dit mee!).
  • – Vergeet vooral je fototoestel niet om prachtige foto’s te maken!